Detail předmětu
Manažerská komunikace a prezentace
HKO Ak. rok 2025/2026 letní semestr 3 kredity
Vyjádřit svá přání, požadavky a vlastní stanoviska s použitím jasných argumentů a s přiměřeným projevem emocí, spontánně reagovat na požadavky jiných, přijmout kritiku nebo poskytnout konstruktivní kritiku je podmínkou pro zdravou a rovnocennou komunikaci mezi dvěma a více lidmi. Schopnost jasně, srozumitelně a poutavě vyjádřit myšlenku před jednotlivcem i před větší skupinou lidí, dává lidem, kteří se k ní tréninkem dopracovali, pocit jistoty a sebedůvěry. Je jednoznačně výhodu v pracovním i osobním životě.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. cvičení
Zajišťuje ústav
Cvičící
Cíle předmětu
- Dokázat aplikovat teorii komunikace v praxi,
- umět rozpoznat druhy konfliktů a poznat jak vznikají,
- znát důsledky neřešených konfliktů,
- osvojit si schopnost rozpoznat typy konfliktu,
- naučit se vhodné a účinné strategie řešení jednotlivých konfliktů,
- poznat svůj typický styl řešení konfliktů,
- dokázat efektivně používat asertivitu,
- osvojit si různé druhy prezentací.
- Znalost teorie komunikace a její uplatnění v praxi,
- schopnost rozpoznat druhy konfliktů a jak vznikají,
- znalost důsledků neřešených konfliktů,
- schopnost rozpoznat typy konfliktu,
- osvojení vhodné a účinné strategie řešení jednotlivých konfliktů,
- poznání vlastního typického stylu řešení konfliktů,
- schopnost efektivně používat asertivitu,
- schopnost využít různé druhy prezentací.
Literatura studijní
- Učební texty k předmětu.
- BEDNAŘÍKOVÁ, I. Sociální komunikace. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. 79 s. ISBN 80-244-1357-4.
- MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha : Grada Publishing, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
- MOTSCHNIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka : Rozumět sobě i druhým. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. 176 s. ISBN 978-80-247-3612-9.
- URBANOVÁ, Martina. Neverbální komunikace. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. 2009: Aleš Čeněk, 2009. s. 36-44, 9 s. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2.
Osnova numerických cvičení
- komunikace - nástroj manažera, komunikační bariéry a chyby
- verbální a neverbální komunikace
- konflikt - definice, postoje, cyklus a příčiny konfliktu
- styly řešení konfliktu, techniky řešení konfliktů
- schopnost předjímat vznik konfliktu, druhy a typy konfliktů
- eliminace osobních pocitů při řešení konfliktu, techniky řešení konfliktů a jejich nácvik
- typologie svízelných lidí a její využití při řešení konfliktu
- zvládání agresivity a sebeovládání
- prezentace - základní pravidla, jak připravit sebe i svou prezentaci, struktura prezentace
- zvládnutí trémy, analýza publika, technika řeči
- aktivizace posluchačů
- vlastní prezentace a její rozbor
- asertivita, manipulativní chování, pasivní chování
Průběžná kontrola studia
Na hodinách bude kontrolována prezence, pro udělení zápočtu je třeba splnit minimálně 80% účasti. V případě nemoci či jiné závažné překážky v prezenčním studiu je třeba postupovat dle platné vyhlášky proděkana o hlášení překážek ve studiu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech