Detail předmětu
Moderní metody zobrazování 3D scény
MMD Ak. rok 2024/2025 zimní semestr
Zobrazování 3D scény, metody pro realistické zobrazování a nerealistické zobrazování vhodné pro vizualizační úlohy. Zpracování výstupu zobrazovacích metod, dodatečné zpracování obrazu, aplikační rozhraní.
Okruhy otázek k SDZ:
- Rastrovací metody pro použití ve vizualizaci, techniky počítačové grafiky pro vizualizaci
- Vizualizační techniky pro vědeckotechnická data výsledky měření různých druhů
- Vizualizace vektorových polí a obdobných typů (neskalárních) dat
- Nerealistická vizualizace - umělé barvy, nerealistické stínování
- Vizualizace speciálních dat z oblasti informačních technologií
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 39 hod. přednášky
Bodové hodnocení
- 100 bodů závěrečná zkouška
Zajišťuje ústav
Cíle předmětu
Seznámit se s moderními metodami a postupy při analýze grafických a vizualizačních úloh. Seznámit se s postupy efektivního zobrazování dat. Naučit se samostatně zpracovávat zdroje na WWW a v literatuře z oblasti vizualizace a počítačové grafiky. Seznámit se s metodami užívanými pro technické aplikace.
Studenti se seznámí s moderními metodami zobrazování 3D grafické scény při analýze grafických a vizualizačních úloh. Seznámí se též s postupy efektivního zobrazování scény a naučí se samostatně zpracovávat zdroje na WWW a v literatuře z oblasti počítačové grafiky. Studenti se též seznámí s metodami užívanými pro technické aplikace.
Procvičení schopností samostatně zpracovávat problémy vizualizace a počítačové grafiky, shopnost zpracovávat literární zdroje.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Absolvování základního kurzu počítačové grafiky, případně obdobného kurzu v závislosti na vystudovaném bakalářském nebo magisterském oboru.
Literatura studijní
- Pattanaik. S. N.: Computational Methods for Global Illumination and Visualization of Complex 3D Environments, Doctoral Thesis, Natinal Centre for Software Technology, Bombay, India, 1993
- Další "ad-hoc literatura (články) doporučená v předmětu
- Watt. A., Watt, M.: Advanced Animation and Rendering Techniques, Theory and Practise, Addison-Wesley, USA, 1992
Osnova přednášek
V první části semestru je výuka formou standardních "přednášek učitele studentům".
Rozpis témat (příklad):
- Úvod, ověření znalostí, detailní naplánování témat přednášek
- Rastrovací metody pro použití ve vizualizaci, techniky počítačové grafiky pro vizualizaci
- Vizualizační techniky pro vědeckotechnická data výsledky měření různých druhů
- Vizualizace vektorových polí a obdobných typů (neskalárních) dat
- Nerealistická vizualizace - umělé barvy, nerealistické stínování
- Vizualizace speciálních dat z oblasti informačních technologií
- Záver přednášek, zpracování témat seminářů
V další části semestru je výuka vedena formou seminářů, kdy studenti přednesou prezentaci na dané téma a k tomuto tématu je vedena diskuse.
Průběžná kontrola studia
- Individuální seminář
V průběhu studia je třeba odevzdat vypracovaný projekt a složit zkoušku. Výuka probíhá formou přednášek a řízených seminářů, zmeškanou výuku je třeba nahradit samostudiem.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DIT, libovolný ročník, povinně volitelný skupina T
- Program DIT, libovolný ročník, povinně volitelný skupina T
- Program DIT-EN (anglicky), libovolný ročník, povinně volitelný skupina T
- Program DIT-EN (anglicky), libovolný ročník, povinně volitelný skupina T
- Program VTI-DR-4, obor DVI4, libovolný ročník, volitelný
- Program VTI-DR-4, obor DVI4, libovolný ročník, volitelný
- Program VTI-DR-4 (anglicky), obor DVI4, libovolný ročník, volitelný