Detail předmětu
Management projektů
MPR Ak. rok 2025/2026 letní semestr 5 kreditů
Životní cyklus projektu. Znalostní oblasti projektového řízení. Procesně orientovaná organizace. Procesy projektového řízení. Základní pojmy řízení procesů. Vztah řízení procesů k řízení projektů a k celkovému řízení kvality. Aplikace procesů v řízení projektů. Programová podpora pro uplatnění procesů v projektovém řízení. Standardy a normy pro projektové a procesní řízení.
Podmínky zápočtu
Pro získání zápočtu, a tím pro připuštění k závěrečné zkoušce, musí student odevzdat oba domácí úkoly, zúčastnit se počítačového cvičení a odevzdat projekt. Z domácích úkolů, počítačového cvičení a z projektu musí student získat z každého z těchto termínů minimálně 1 bod a získat celkově nejméně 20 bodů z domácích úkolů, počítačového cvičení a projektu.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 4 hod. seminář
- 2 hod. pc laboratoře
- 20 hod. projekty
Bodové hodnocení
- 56 bodů závěrečná zkouška
- 4 bodů laboratoře
- 30 bodů projekty
- 10 bodů domácí úkoly
Zajišťuje ústav
Přednášející
Cvičící
Kreslíková Jitka, doc. RNDr., CSc. (UIFS)
Květoňová Šárka, Ing., Ph.D. (UIFS)
Cíle předmětu
Získat reálnou představu o principech, smyslu, roli a ostatních aspektech řízení procesů v projektech IT. Pochopit vztahy řízení procesů k řízení projektů a k TQM (Total Quality Management). Vytvořit si jasné představy o potřebách úspěšného řízení projektů. Seznámit se s metrikami softwarových produktů. Seznámit se se základními standardy a normami projektového řízení. Seznámit se s metodami měření kvality procesů, s postupy implementace řízení procesů a se základními standardy a normami procesního řízení.
Student bude schopen: vytvářet plány a pomocné plány projektů, identifikovat monitorovací a řídicí mechanizmy projektů v IT, definovat projektové zdroje pro přidělení k úkolům a přerozdělení zdrojů. Student porozumí vztahům mezi řízením procesů a řízením projektů. Student se seznámí s posuzováním projektových a produktových procesů a porozumí technikám zdokonalování procesů.
- Student se naučí odborné terminologii v českém i anglickém jazyce.
- Student se naučí vytvářet a řídit projekty ve větším týmu.
- Student se naučí dokumentaci, prezentaci a obhajobě výsledků v reálném projektu.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
- Znalost základních metod softwarového inženýrství.
- Znalosti vyšší matematiky.
Literatura studijní
- Kerzner, H.: Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling, 9th ed., John Wiley & Sons, Inc., 2006, ISBN 13 978-0-471-74187-9.
- Vose, D.: Risk Analysis A Quantitative Guide Wiley, 2008, 735 p., ISBN-0: 0470512849, ISBN-3: 978-0470512845.
- Ježková, Z., Krejčí, H., Lacko, B., Švec, J.: Projektové řízení - Jak zvládnout projekty, ACSA, 2014, ISBN 978-80-905297-1-7.
- Lacko, B., Švec, J., Balatková, M. a kol. : Specifika technických projektů - Pracovní sešit k Projektové řízení - Jak zvládnout projekty, ACSA, 2014, ISBN 978-80-905297-2-4.
- Rosenau, M.D.: Řízení projektů, Computer Press, 2003, 344 s., ISBN 80-7226-218-1.
- Dyba, T.: Process Improvement in Practice: A Handbook for IT Companies Kluwer Academic, 2004, 113 p., ISBN 1-4020-7869-2.
- Rosemann, M.: Process Management, Springer - Verlag, 2003, 337 s., ISBN 3-540-43499-2.
Literatura referenční
- A Guide To The Project Management Body Of Knowledge, Seventh Edition, Project Management Institute, 2021, ISBN 978-1-62825-664-2.
- A Guide To The Project Management Body Of Knowledge, Sixth Edition, Project Management Institute, 2017, ISBN 978-1-62825-184-5.
- Agile Practice Guide: global standard of Project Management Institute, 2017. ISBN 978-1-62825-199-9.
- Doležal J., Máchal P., Lacko B. a kol.: Projektový management podle IPMA, 2. aktualizované a doplněné vydání, Grada, 2012, ISBN 978-80-247-4275-5.
- Doležal J. a kol.: Projektový management Komplexně, prakticky a podle světových standardů, Grada Publishing, 2016, ISBN 978-80-247-5620-2.
- Goldratt, E.M.: Kritický řetěz, AFNOR, 2002, 265 s., ISBN 2-1246-5613-9.
- Dyba, T.: Process Improvement in Practice: A Handbook for IT Companies. Kluwer Academic, 2004, 113 s., ISBN 1-4020-7869-2.
- Hallows, J.: Information Systems Project Management, AMACON, 2005, 288 s., ISBN 0-8144-7273-7.
- Munson, C.: Software Engineering Measurement, AUERBACH PUBLICATION, 2003, 443 p., ISBN 0-8493-1503-4.
- Schwalbe, K.: Řízení projektů v IT, Computer Press, a.s., 2007, 720 s., ISBN 978-80-251-1526-8.
- Smejkal, V., Rais, K.: Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích, Grada Publishing, 2006, ISBN 80-247-1667-4.
- Schulte, P.: Complex IT Project Management, AUERBACH PUBLICATION, 2004, 314 s., ISBN 0-8493-1932-3.
Osnova přednášek
- Úvod. Základní pojmy, proč je důležité projektové řízení, souvislosti projektového řízení.
- Principy uplatnění procesního přístupu k řízení projektů.
- Znalostní oblasti projektového řízení.
- Proces definování projektu.
- Procesy plánování projektu.
- Procesy organizování projektu.
- Procesy provádění projektu
- Procesy kontroly projektu.
- Proces uzavření projektu.
- Principy zdokonalování procesů.
- Metody a postupy využívané v projektovém řízení. Kritický řetěz.
- Standardy a normy v projektovém a v procesním řízení.
- Softwarová podpora pro řízení projektů.
Osnova seminářů
- Seznámení s MS Project programovým produktem.
- Odhadování nákladů, stanovení rozpočtu a řízení nákladů projektu.
Osnova počítačových cvičení
- Vytvoření plánu týmového projektu v MS Project programovém produktu.
Osnova ostatní - projekty, práce
- Studenti pracují v týmech (až 10 studentů/tým), analyzují reálný problém a implementují jeho řešení jako řízený projekt.
- Zaznamenávají metriky procesů. Jsou průběžně kontrolovány milníky.
Průběžná kontrola studia
Dva domácí ohodnocené úkoly úhrnem za 10 bodů. Týmový projekt 30 bodů. Počítačové cvičení 4 body. Závěrečná zkouška 56 bodů. Průběžná kontrola řešení projektu vyučujícím.
2 hodnocené domácí úlohy. Kontrolovaná účast na počítačovém cvičení. Hodnocený týmový projekt s obhajobou. Závěrečná písemná zkouška.
Pokud se student nemůže cvičení z vážného důvodu (například pro nemoc) zúčastnit a tento důvod doloží v souladu s Článkem 55 Studijního a zkušebního řádu VUT, může se cvičení se stejným tématem zúčastnit s jinou skupinou (na což dotyčného cvičícího upozorní) nebo může požádat svého cvičícího o zadání náhradního úkolu, za který může získat stejný počet bodů jako za cvičení, které nahrazuje.
Způsob kontaktu s vyučujícím
Vyučující mají vypsané konzultační hodiny.
Zařazení předmětu ve studijních plánech