Detail předmětu
Pedagogická psychologie
XPC-PEP FEKT XPC-PEP Ak. rok 2022/2023 zimní semestr 5 kreditů
Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 52 hod. přednášky
Zajišťuje ústav
Přednášející
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti definují základní psychologické pojmy, předmět studia všech psychologických subdisciplín, definují kognitivní procesy a stavy. Vysvětlí psychologické mechanismy Freudova modelu osobnosti, behavioristický model osobnosti, Rogersův model osobnosti. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v psychologických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci se zřetelem k psychologickému zisku žáka.
Cíle předmětu
Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i osobním životě.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Základním vstupním předpokladem je především zájem o danou problematiku.
Literatura studijní
- viz elektronické texty pro daný obor na www.feec.vutbr.cz
- Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
- Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
- Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
- Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
- Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.
- Macek, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
- Tegze O.: Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003.
- Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
- Mareš, J.: Styly žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
- Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
- Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole. Bratislava: KU, 2002.
- Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno: FFMU, 1992, Opava: 1997.
- Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999.
Literatura referenční
- Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
- Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.
Osnova přednášek
Obecná psychologie a psychologie osobnosti
Ontogeneze se zvláštním zřetelem na vývojové období
Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci
Výchovně-vzdělávací proces z pohledu psychologie
Osobnost vysokoškolského učitele
Osobnost vysokoškolského studenta
Psychologie zkoušky na střední i vysoké škole
Duševní hygiena - umění relaxace pro práci i osobní život
Průběžná kontrola studia
Požadováno úspěšné napsání zápočtového testu a ústní zkoušky.
Metody vyučování
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody: přednáška, diskuse.
Kontrolovaná výuka
Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BIT, 2. ročník, volitelný
- Program BIT (anglicky), 2. ročník, volitelný
- Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, volitelný