Detail předmětu
Tvorba aplikací pro mobilní zařízení (v angličtině)
TAMa Ak. rok 2021/2022 zimní semestr 5 kreditů
Specifika mobilních zařízení: hardwarová, softwarová omezení, specifika uživatelských rozhraní; přehled a charakteristiky existujících mobilních platforem. Vývoj pro Android: přehled platformy, historie, verze, základní principy vývoje, moderní přístupy. Návrh uživatelských rozhraní pro mobilní přístroje: specifika, postup návrhu, návrhové jazyky, testování, zjišťování informací od uživatelů a testerů. Architektury mobilních aplikací: komunikace v síti, klient-server, synchronizace informací, distribuce výkonu.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 26 hod. projekty
Bodové hodnocení
- 30 bodů půlsemestrální test (písemná část)
- 70 bodů projekty
Zajišťuje ústav
Přednášející
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
- Student se seznámí s vlastnostmi současných mobilních zařízení a s principy tvorby aplikací.
- Student získá přehled o existujících hardwarových platformách a operačních systémech, jejich vzájemném srovnání.
- Naučí se základy tvorby aplikací v systémech Android / iOS.
- Naučí se specifika návrhu mobilních aplikací - co tvoří úspěšnou a užitečnou mobilní aplikaci, čím jsou mobilní aplikace specifické, které jevy při návrhu jsou ne/intuitivní.
- Naučí se principům návrhu uživatelských rozhraní - se zaměřením na mobilní aplikace.
- Student se zaměří na jednu z platforem a v rámci týmu vytvoří aplikaci funkční na zvoleném mobilním zařízení; vytvoří projektovou dokumentaci a projekt obhájí.
- Student se naučí vyhledávat informace v angličtině k velice aktuálním technologiím
- Student se naučí vytvářet projekty v malém týmu
- Student se naučí prezentaci a obhajobě výsledků v malém projektu
- Student bude veden ke kreativnímu a inovativnímu návrhu projektu
- Student bude veden ke kritické analýze a komentování existujících řešení
Cíle předmětu
Seznámit se s vlastnostmi současných mobilních zařízení a s principy tvorby aplikací, získat přehled o existujících hardwarových platformách a operačních systémech, jejich vzájemném srovnání. Naučit se procesu tvroby mobilní aplikace od návrhu, přes grafický design, testování prvků UX, implementace, testování, zveřejnění a další údržbu. Zaměřit studenta na jednu z platforem a v rámci týmu vytvořit aplikaci funkční na zvoleném mobilním zařízení; procvičit tvorbu projektové dokumentace a obhajobu projektu.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
- Základní znalost tvorby uživatelských rozhraní (předmět ITU).
- Znalost základů počítačové grafiky a 3D vykreslování s hardwarovou akcelerací (předmět PGR).
- Znalost objektově orientovaného návrhu aplikací (+ jeden z jazyků C++, C#, Java)
- Znalost základů operačních systémů (v rozsahu bakalářského studia FIT)
Literatura studijní
- Bill Phillips, Chris Stewart, Kristin Marsicano: Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), Big Nerd Ranch Guides; 3 edition (February 9, 2017), ISBN: 978-0134706054
- Christian Keur, Aaron Hillegass: iOS Programming: The Big Nerd Ranch Guide (6th Edition) (Big Nerd Ranch Guides), Big Nerd Ranch Guides; 6 edition (January 6, 2017), ISBN: 978-0134682334
- Steve Krug: Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability (3rd Edition), New Riders; 3 edition (January 3, 2014), ISBN: 978-0321965516
- Jeffrey Rubin, Dana Chisnell: Handbook of Usability Testing: How to Plan, Design, and Conduct Effective Tests, 2nd Edition, Wiley; 2 edition (May 12, 2008), ISBN: 978-0470185483
- Don Norman: The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition, Basic Books; Revised, Expanded edition (November 5, 2013), ISBN: 978-0465050659
Osnova přednášek
This list might not be up to date. Fresh information is always at the private course pages.
- Úvod do předmětu a problematiky, organizace předmětu.
- Projektový workshop
- Vývoj pro Android I
- Vývoj pro Android II
- Projektový workshop
- Návrh mobilních aplikací
- Návrhové jazyky pro MT: Material Design a další
- Pervasive Computing: Designing Services for the Future
- Projektový workshop
- Unix na MT - Nokia, BlackBerry (QNX), Tizen, ...
- Zkušenosti z praktických projektů
- Zkušenosti z praktických projektů
- Příprava na zkoušku, závěrečné informace
Osnova ostatní - projekty, práce
Skupinové projekty (cca 4 studenti na projekt) s tvorbou dokumentace a obhajobou, výsledkem projektů budou aplikace funkční na mobilním zařízení zvolené platformy.
Průběžná kontrola studia
- Hodnocený projekt s obhajobou - 70 bodů
- Půlsemestrální test / essay - 30 bodů
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2, obor MBI, MBS, MGM, MIN, MIS, MMM, MPV, MSK, libovolný ročník, volitelný
- Program IT-MGR-2 (anglicky), obor MGMe, libovolný ročník, volitelný
- Program MITAI, obor NADE, libovolný ročník, povinný
- Program MITAI, obor NBIO, NCPS, NEMB, NGRI, NHPC, NIDE, NISD, NISY, NISY do 2020/21, NMAL, NMAT, NNET, NSEC, NSEN, NSPE, NVER, NVIZ, libovolný ročník, volitelný