Detail předmětu
Drobné podnikání
RdpP FP RdpP Ak. rok 2021/2022 zimní semestr 4 kredity
Cílem předmětu je poskytnout studentům specializaci v řízení jejich vlastní privátní malé firmy. Studenti budou informováni o filozofii malých a středních firem a jejich pozice v ekonomikách. Důraz bude kladen také na řízení, marketing a finanční aspekty malých a středních firem.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 13 hod. cvičení
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti budou znát všechny náležitosti ohledně založení vlastní malé firmy, včetně souvisejích oblastí z marketingu, lidských zdrojů a financí týkajících se malých firem. Studenti budou schopni aktivně podnikat, tj. založit a řídit malou firmu.
Cíle předmětu
Specializovat studenty studia oboru Řízení a ekonomika podniku a dát jim dostatek informací, znalostí a dovedností k založení a řízení vlastní malé firmy.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Před studiem daného předmětu musí mít studenti následující znalosti a dovednosti: živnostenský zákon, obchodní zákoník, zákon o konkurzu a vyrovnání a kreativní myšlení pro založení vlastní malé firmy.
Literatura studijní
- KORÁB, V., MIHALISKO, M.: Založení a řízení společnosti, společnost s ručením omezeným, komanditní společnost, veřejná obchodní společnost. ComputerPress Brno, 2005, 252 s. ISBN 80-251-0592-X.
Literatura referenční
- KORÁB, V. a V. BUMBEROVÁ. Drobné podnikání. Brno: CERM, 2014, 65 s. ISBN 80-214-2651-9.
- SRPOVÁ, J. V. ŘEHOŘ a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
- VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1069-2.
Osnova přednášek
Náplň přednášek se vztahuje k následujícím tématům:
1. Úvod do problematiky drobného podnikání, historie, základní pojmy, definice, fakta.
2. Postavení drobného podnikání v ekonomice, okolní prostředí drobného podnikání.
3. Systém podpor drobného podnikání v ČR.
4. Podnikatelský model malého podniku.
5. Start malých podniků, podnikatelské entity, lokace provozovny.
6. Franchising, výhody a nevýhody franchisingového konceptu, příklady franchisingu v ČR a ve světě.
7. Podnikatelský plán, strategie malého podniku.
8. Model růstu malého podniku, jednotlivá stádia a krize.
9. Řízení rodinných podniků, řízení následnictví v rodinném podniku.
10. Řízení zdrojů v malém podniku, limitovaný marketing malého podniku.
11. Finanční aspekty v drobném podnikání, startovní kapitál.
12. Bankrot malého podniku, insolvenční zákon.
13. Nové trendy v podnikání, intrapodnikání, podnikatelské sítě, strategické. aliance a klastry
Osnova cvičení
Náplň cvičení se vztahuje k následujícím tématům
1. Úvod do problematiky, zadání semestrálních prací.
Stupeň I: Náčrt studie proveditelnosti.
2. Poznání sebe sama. Identifikace oblastí příležitostí.
Výběr a ohodnocení podnikatelských příležitostí.
3. Souhrn studie proveditelnosti.
Stupeň II: Cesta vstupu na trh.
4. Výběr vhodných forem pro drobné podnikání.
Stupeň III: Podnikatelský miniplán.
5. Řízení zdrojů v malé firmě.
Marketingový plán malé firmy.
6. Finanční plán.
Prezentace semestrálních prací.
7. Zápočet.
Průběžná kontrola studia
Pro udělení klasifikovaného zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek:
1. Aktivní účast na cvičeních bude kontrolována a hodnocena učitelem - max. 100 bodů.
2. Zpracování a obhájení semestrální práce v určeném termínu - 100 bodů.
3. Úspěšné složení testu - 100 bodů.
4. Celkový počet bodů pro zápočet musí být větší než 250 bodů.
Metody vyučování
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.
Kontrolovaná výuka
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené účasti na cvičeních může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, obvykle zpracování dílčího úkolu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech