Detail předmětu
Pedagogická psychologie
IPSO Ak. rok 2018/2019 zimní semestr 5 kreditů
Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele nebo problematika školního neprospěchu. V předmětu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 52 hod. přednášky
Bodové hodnocení
- 100 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
Zajišťuje ústav
Přednášející
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Získání předpokladů k hlubšímu pochopení a zvládnutí psychologických determinant problémů, vázaných na oblast pedagogické praxe.
Cíle předmětu
Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i v osobním životě.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Základní vstupní předpoklad je především zájem o danou tématiku.
Literatura studijní
- Electronic student-texts available on http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz (in Czech)
- Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001 (in Czech).
- Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál, 1997 (in Czech).
- Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál, 2000 (in Czech).
Osnova přednášek
- Dějiny psychologie. Předmět, úkoly, odvětví a metody psychologie.
- Socializace, sociální učení. Psychologie sociálních skupin.
- Komunikace. Asertivní komunikace. Zvláštnosti pedagogická komunikace.
- Teoretické otázky vývojové psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových období.
- Osobnost z psychologického hlediska, její struktura.
- Kognitivní procesy I: Biologický základ psychiky. Vědomí a pozornost. Vnímání. Paměť.
- Kognitivní procesy II: Myšlení. Tvořivost. Učení.
- Motivační, emoční a volní procesy. Duševní hygiena.
- Psychologie výchovy. Osobnost vychovatele z psychologického hlediska. Metody a prostředky výchovy.
- Sociálně patologické jevy. Specifické vývojové poruchy chování.
- Příčiny školní neúspěšnosti. Specifické vývojové poruchy učení.
Kontrolovaná výuka
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech