Detail předmětu
Pedagogická psychologie
IPSO Ak. rok 2017/2018 zimní semestr 5 kreditů
Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
Bodové hodnocení
- 100 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti definují základní psychologické pojmy, předmět studia všech psychologických subdisciplín, definují kognitivní procesy a stavy. Vysvětlí psychologické mechanismy Freudova modelu osobnosti, behavioristický model osobnosti, Rogersův model osobnosti. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v psychologických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci se zřetelem k psychologickému zisku žáka.
Cíle předmětu
Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i v osobním životě.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Základní vstupní předpoklad je především zájem o danou tématiku.
Literatura studijní
- Elektronické studijní opory/texty dostupne na http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz
Literatura referenční
- Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (CS)
- Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál, 1997. (CS)
- Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál, 2000. (CS)
Osnova seminářů
I. Psychologické systémy. II. Sociální psychologie a psychologie komunikace. III. Vývojová psychologie. IV. Psychologie osobnosti. V. Kognitivní psychologie. VI. Pedagogická a školní psychologie.
Průběžná kontrola studia
Požadováno úspěšné napsání zápočtového testu a ústní zkoušky.
Metody vyučování
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody: přednáška, diskuse.
Kontrolovaná výuka
Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech