Detail publikace
How does road marking in horizontal curves influence driving behaviour?
ZŮVALA, R.
Špaňhel Jakub, Ing., Ph.D. (UPGM)
Herout Adam, prof. Ing., Ph.D. (UPGM)
VALENTOVÁ, V.
Ambros Jiří, Ing.
Horizontal curve, Road marking, Edgeline, Centreline, Speed, Lateral position
Účel: Vzhledem k nejednotnému uplatňování různých dopravních značek na českých venkovských silnicích existuje otázka Jak ovlivňuje horizontální silniční značení jízdní chování v zatáčkách?" Cílem studie bylo posoudit, jak středová čára a vyznačení krajnic ovlivňují chování při řízení. Metody: Zaměření studie bylo na kritické podmínky. Bylo vybráno šest sekundárních venkovských silnic s poloměry zakřivení pod 200 m, kde byl sledován pohyb vozidel před značení a po vyznačení vodorovného dopravního značení. Sledovanými indikátory byly průměrná rychlost a poloha na silnici, které byly získány pomocí trajektorií vozidel detekovaných ve videozáznamech se známou kalibrací kamery. Výsledky: Výsledky naznačily, že rychlost se snížila jak u vyznačených krajnic, tak u středových čar; co se týče pozic na silnici, vyznačení krajnic bylo spojeno s posunem trajektorií jízdy směrem ke středu silnice a středové čáry byly spojeny s posunutím trajektorií jízdy směrem k okrajům silnice. Závěry: Uvedené trendy budou pravděpodobně ovlivněny i dalšími faktory, jako jsou konkrétní hodnoty poloměrů zatáčky, převýšení, rychlostní profil nebo parametry okolí vozovky. Následující studie by se proto měla zaměřit na sběr dat ve větším vzorku lokalit a vytvoření průřezového modelu, který statisticky propojí uvedené charakteristiky s bezpečností.
@article{BUT168163,
author="HAVRÁNEK, P. and ZŮVALA, R. and ŠPAŇHEL, J. and HEROUT, A. and VALENTOVÁ, V. and AMBROS, J.",
title="How does road marking in horizontal curves influence driving behaviour?",
journal="European Transport Research Review",
year="2020",
volume="12",
number="1",
pages="1--11",
doi="10.1186/s12544-020-00425-7",
issn="1866-8887",
url="https://etrr.springeropen.com/articles/10.1186/s12544-020-00425-7"
}