Detail publikace
Simulation and Prototyping of FCS for Sport Aircraft
Light Sport Aircraft, Assisting Flight Control System, Simulations, Prototyping, Hardware-in-the-Loop
Zátěž, které jsou vystaveni piloti při letu a navigování letounu v oblastech s hustým leteckým provozem, násobená komplexností meteorologických účinků a fyziologických omezení, racionalizuje myšlenku návrhu palubního sytému zaměřeného na snížení pracovního zatížení posádky. V provozním konceptu lehkých sportovních letounů (LSA) tak může dojít k inovaci, která využije implementaci inteligentního systému řízení asistujícího posádce v bezpečném provedení letu. Uvedená myšlenka motivovala autory k experimentální implementaci asistenčních strategií řízení. V navrženém konceptu řízení letu pro LSA byla uvedena synergická integrace mechanického a digitálního systému řízení umožňující zvýšení bezpečnosti a komfortu provedení letu při dodržení nebo rozšíření celkové spolehlivosti systému a zkvalitnění uživatelské zkušenosti. Koncept asistovaného řízení letu je přechodovým krokem mezi manuálním a Fly-by-Wire (FBW) řízením, který umožňuje úspěšnou palubní instalaci v cenově citlivém segmentu lehkých sportovních letounů. Uvedený článek popisuje návrh a simulaci řídicích algoritmů pro asistenční systém řízení letu. Aplikovaná strategie řízení vychází z klasické teorie řízení, která je doplněna o prvky implementace ochrany letové obálky. Navržený systém řízení letu byl podroben pilotovaným simulacím v reálném čase provedeným v simulační laboratoři lehkého sportovního letounu SimStar.
@article{BUT103561,
author="Pawel {Rzucidlo} and Peter {Chudý} and Karol {Rydlo}",
title="Simulation and Prototyping of FCS for Sport Aircraft",
journal="Aircraft Engineering and Aerospace Technology: An International Journal",
year="2013",
volume="2013",
number="85",
pages="400--415",
doi="10.1108/AEAT-10-2012-0186",
issn="0002-2667",
url="http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=17097834"
}