Detail publikace

Augmented Reality Spatial Programming Paradigm Applied to End-User Robot Programming

KAPINUS Michal, BERAN Vítězslav, MATERNA Zdeněk a BAMBUŠEK Daniel. Augmented Reality Spatial Programming Paradigm Applied to End-User Robot Programming. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, roč. 89, č. 89, 2024, s. 1-13. ISSN 0736-5845.
Název česky
Paradigma prostorového programování v rozšířené realitě aplikované na programování robotů koncovými uživateli
Typ
článek v časopise
Jazyk
angličtina
Autoři
Klíčová slova

programování robotů,
rozšířená realita,
budoucnost SME

Abstrakt

Trh s kolaborativními roboty vzkvétá díky jejich rostoucí cenové dostupnosti. Možnost naprogramovat kolaborativní roboty, aniž by k tomu byl zapotřebí vysoce kvalifikovaný odborník, by jejich rozšíření ještě zvýšila. Vizuální programování je převládajícím současným přístupem pro koncové uživatele na stolních počítačích nebo přenosných zařízeních, jež umožňuje rychle a snadno definovat logiku programu. Na druhou stranu, oddělením uživatelského rozhaní od pracovního prostoru ztěžuje definování prostorových parametrů. Rozšířená realita může poskytnout prostorově situovanou interakci, která by tento problém vyřešila a umožnila by koncovým uživatelům intuitivně programovat, přizpůsobovat a chápat robotické programy, které jsou ze své podstaty vysoce prostorově propojeny s reálným prostředím. Proto jsme navrhli Prostorově Ukotvené Akce, které by řešily problém porozumění, programování a ovládání. Tyto akce využívají sémantickou anotaci prostředí a ruční navádění robotické ruky k přesnému definování prostorově důležitých bodů. Jednotlivé kroky programu se vytvářejí připojením parametrizovatelných akcí k bodům. Tok programu je pak definován vizuálním propojením jednotlivých akcí. Rozhraní je speciálně navrženo pro tablety, které poskytují pohlcující zážitek lépe než telefony a jsou cenově dostupnější a uživatelům známější než náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu. Realizovaný prototyp kapesního uživatelského rozhraní byl v uživatelské studii s 12 účastníky porovnán s komerčně dostupným desktopovým řešením vizuálního programování. Podle výsledků nové rozhraní výrazně zlepšuje porozumění programům typu pick&place, zlepšuje nastavení prostorových informací a je uživateli preferováno více než stávající nástroj.

Rok
2024
Strany
1-13
Časopis
Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, roč. 89, č. 89, ISSN 0736-5845
Vydavatel
Elsevier Science
DOI
BibTeX
@ARTICLE{FITPUB12818,
   author = "Michal Kapinus and V\'{i}t\v{e}zslav Beran and Zden\v{e}k Materna and Daniel Bambu\v{s}ek",
   title = "Augmented Reality Spatial Programming Paradigm Applied to End-User Robot Programming",
   pages = "1--13",
   journal = "Robotics and Computer-Integrated Manufacturing",
   volume = 89,
   number = 89,
   year = 2024,
   ISSN = "0736-5845",
   doi = "10.1016/j.rcim.2024.102770",
   language = "english",
   url = "https://www.fit.vut.cz/research/publication/12818"
}
Nahoru