Detail projektu
Zavedení předmětu Teorie her do magisterského studijního programu na FIT VUT v Brně
Období řešení: 13. 1. 2010 – 31. 12. 2010
Typ projektu: grant
Kód: FR0110/2010/F1
Agentura: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Program: Fond rozvoje vysokých škol (FRVŠ)
Cílem projektu je příprava nového studijního předmětu Teorie her (THE) na Fakultě informačních technologií (FIT) Vysokého učení technického v Brně (VUT). Předmět je zařazen od akademického roku 2009/10 jako povinný v nově akreditovaných magisterských studijních oborech Bioinformatika a biocomputing a Matematické metody v informačních technologiích. V dalších oborech magisterského studia bude nabízen jako volitelný nebo povinně volitelný (obory Inteligentní systémy a Počítačové sítě a komunikace).
Teorie her se stala vyhledávaným nástrojem pro analýzu chování inteligentních jedinců v mnoha situacích soupeření nebo spolupráce. Tradičně bývá tato matematická teorie aplikována v oblastech řízení, ekonomických modelech, psychologii, sociologii, mezinárodních vztazích, evoluční biologii, ale taky v informatice (například v síťových protokolech). Z pohledu informatiky je teorie her rozšířením oboru umělé inteligence o modely rozhodování, soupeření a vyjednávání. Hry budou považovány za modely reálných či imaginárních situací s prvky inteligence a soupeření. Studenti se v rámci tohoto předmětu seznámí se základním dělením her podle mechanismu provádění hry (sekvenční, strategické), rozložení zisků ve hře (s nulovým/nenulovým součtem), možnosti případné spolupráce (kooperativní, nekooperativní) a dále dle stavu informace ve hře (s neúplnou/úplnou informací). Po úvodním pochopení základních principů bude zaveden prvek opakování do hry (repeated games) a jeho vliv na chování hráčů. V druhé polovině předmětu budou rozebírány aplikace teorie her, mechanism design a jeho aplikace v aukcích nebo veřejných volbách, ekonomické modely trhu a další.