Zpráva z FIT

Dne: 31. ledna 2024

Maluj jako Pollock. Mobilní aplikace studentů z FIT VUT probouzí vnitřního umělce v dětech i dospělých

[img]

Štětce, barvy, paleta, plátno -  to vše člověk většinou považuje za základní potřeby k uměleckému vyjádření. Aplikace Pollock Artify, která je určena všem milovníkům umění bez ohledu na věk, nabízí možnost uvolnit svou kreativitu pomocí nástroje, který je vždy po ruce - mobilního telefonu. Jeho pohyby jsou transformovány do pohybu štětce na plátně ve stylu amerického abstraktního malíře Jacksona Pollocka.  Za jejím vytvořením stojí čtveřice studentů Fakulty informačních technologií: Peter Zdravecký, Slavomír Svorada, Jakub Zaukolec a Jozef Čásar. 

Idea propojit svět estetiky a technologie vzešla z úvahy nad lidskými hodnotami. "Člověk potřebuje kromě základních potřeb v životě vnímat i estetické hodnoty, mezi které patří i umění. Pollock Artify umožňuje vytvářet vlastní umění a sdílet ho s ostatními," vysvětluje Peter Zdravecký, jeden ze členů realizačního týmu. 

Mám mobil, tedy tvořím

V dnešní silně technologické době existuje nepřeberné množství aplikací s cílem ulehčovat svým uživatelům život. Hlavní inspirací pro tuto aplikaci byl gyroskop, který dokáže zaznamenat pohyb zařízení v prostoru. Zbývalo vymyslet, jak tento pohyb přeměnit na tahy štětcem a umožnit tak kreslit na plátně. Neexistovalo totiž rozhraní, které by umělo převést data z gyroskopu na taková, která se dala použít, například ve formě 2D kurzoru. Bylo tedy nezbytné přijít s vlastním přístupem, který by zaznamenal pohyb zařízení a proměnil jej na pohyb štětce. Aplikace teď funguje jednoduše tak, že jak nakláníte, otáčíte a posouváte mobilní telefon, jeho pohyby se transformují do pohybu štětce po virtuálním plátně a tvoří na něm malbu ve stylu Jacksona Pollocka. 

Od nápadu k realizaci za jeden semestr

Projekt byl realizovaný v rámci předmětu TAMa - Tvorba aplikací pro mobilní zařízení a vzniknul během jednoho semestru. Samotný vývoj trval přibližně dva týdny. Zbytek času byl věnován testování opravování chyb a publikování na Google Play. Kromě nutnosti přijít s řešením, jak převést pohyby mobilu na tahy štětcem, se vývoj aplikace potýkal i s další komplikací. "Velkým problémem byla vysoká výkonnost potřebná pro aplikaci, protože ta musí zaznamenávat pohyb zařízení a přetvářet jej na pohyb štětce v reálném čase pro plynulý obraz. Toto je oblast, kde aplikace v budoucnu potřebuje vylepšení, aby byla použitelná i na starších zařízeních a abychom předešli zasekávání nebo pádům aplikace," doplňuje Peter Zdravecký. Ač studenty ještě nějaká práce na aplikaci čeká, již teď mohou mít dobrý pocit z toho, že lidem přinesli do života zase o kousek více kreativity a barevnosti. 

Doprovodný obrázek: originalgallery.com


Vložila: Horná Petra, Mgr.

Poslední změna: 2024-01-31 14:43:54

Zpět na zprávy z FIT

Nahoru