Detail předmětu
Rozbor výkonnosti podniku
rvpP FP rvpP Ak. rok 2019/2020 zimní semestr 5 kreditů
Předmět je zaměřen zejména na následující oblasti: Vývoj základních přístupů k měření výkonnosti podniku. Srovnávání výkonnosti podniků (základy benchmarkingu). Systém Balanced Scorecard. Měření finanční výkonnosti podniku. Měření výkonnosti v oblasti zákazníků a trhů. Měření výkonnosti interních procesů. Měření v oblasti zdrojových potenciálů podniku. Problematika propojení měřicího ukazatelového systému se strategií podniku. Možnosti využití EFQM Modelu excelence pro hodnocení výkonnosti a srovnávání podniků. Metodický přístup k implementaci systémů měření výkonnosti podniků.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 13 hod. cvičení
Zajišťuje ústav
Přednášející
Cvičící
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti budou znát moderní postupy měření výkonnosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů měření výkonnosti. Osvojí si základní nezbytné dovednosti potřebné pro hodnocení a srovnávání výkonnosti podniků a budou schopni aktivně se podílet na realizaci projektů implementace systémů měření výkonnosti podniků.
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro hodnocení a srovnávání výkonnosti podniků. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy měření výkonnosti firmy, včetně problematiky nejpoužívanějších systémů měření výkonnosti. Dále je nutné pochopit problematiku propojení měřicích ukazatelových systémů se strategií podniku a osvojit si metodický postup implementace systému měření výkonnosti.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Řešení rovnic a grafického znázorňování funkcí, znalost účetních výkazů, vnitropodnikového účetnictví, kalkulací nákladů, metod finanční analýzy, základů organizace a manažerských funkcí podniku.
Literatura referenční
- SOLAŘ J., BARTOŠ V. Rozbor výkonnosti firmy. 3.vydání Brno: VUT Brno, Fakulta podnikatelská, 2006, 163 s. ISBN 80-214-3325-6.
- KAPLAN, R. S. a D. P. NORTON. Efektivní systém řízení strategie. Nový nástroj zvyšování výkonnosti a vytváření konkurenční výhody. 1. vydání Praha: Management Press 2010. 325 s. ISBN 978-80-7261-203-1.
- PAVELKOVÁ, D., KNÁPKOVÁ, A. Výkonnost podniku z pohledu finančního manažera. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Linde, s.r.o., 2009. 333 s. ISBN 978-80-86131-85-6
- HORVÁTH & PARTNERS Balanced Scorecard v praxi. 1.vydání Praha, Profess Consulting s.r.o. 2002. 386s. ISBN 80-7259-018-9.
- NENADÁL J., Měření v systémech managementu jakosti. 2.vydání Praha, Management Press, 2004. 335 s. ISBN 80-7261-110-0.
Osnova přednášek
Základní tématická náplň je následující:
- Vývoj základních přístupů k měření výkonnosti podniku.
- Srovnávání výkonnosti podniků - základy benchmarkingu.
- Systém Balanced Scorecard.
- Měření finanční výkonnosti podniku.
- Měření výkonnosti v obchodní oblasti.
- Měření výkonnosti interních procesů.
- Měření výkonnosti v oblasti potenciálů rozvoje.
- Problematika propojení ukazatelového systému se strategií podniku.
- EFQM Model excelence – principy a metody implementace.
- Modely Malcolma Baldrige a T. Contiho.
- Sebehodnocení výkonnosti podniku - diagnostický přístup.
- Programy implementace systémů měření výkonnosti podniků.
Osnova cvičení
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
Průběžná kontrola studia
Pro udělení zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek:
1. Aktivní účast na cvičeních bude kontrolována a hodnocena učitelem – max. 30 bodů.
2. Úspěšné absolvování zápočtového testu – max. hodnocení 30 bodů v řádném termínu, 25 bodů v opravném. Ze zápočtového testu musí být dosaženo min. 18 bodů.
3. Úspěšné zpracování semestrální práce a odprezentování v předem určeném termínu. Maximálně 40 bodů při splnění v určeném termínu, při pozdějším splnění pouze max. 30 bodů.
4. Celkový počet bodů pro zápočet musí být vyšší než 60 bodů.
Požadavky ke zkoušce: znalost probrané látky a její praktické aplikace.
Zkouška se skládá z písemného testu (jeden početní příklad) a z ústního zkoušení.
Metody vyučování
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.
Kontrolovaná výuka
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech