Detail předmětu
Výtvarná informatika
VIN Ak. rok 2017/2018 zimní semestr 5 kreditů
Náplní předmětu je úvod do výtvarné informatiky, počítačová tvorba v kontextu zobecněné estetiky, stručná historie počítačového umění ve světě i doma, esteticky nosné funkce (periodické funkce, cyklické funkce, spirální křivky, superrovnice), výtvarné algoritmy s náhodnými parametry (generátory pseudonáhodných čísel s různým rozložením, kombinace generátorů), bezkontextová grafika a výtvarné automaty, geometrické substituce (iterace transformací, graftály), esteticky nosné proporce (zlatý řez v matematice a umění), fraktální grafika (dynamika v komplexní proměnné, 3D řezy kvaternionů, Lindenmayerovy přepisovací gramatiky, křivky vyplňující prostor, iterované systémy afinních transformací, modelování terénu apod.), chaotické atraktory (diferenciání rovnice), matematické uzly (topologie, grafy, prostorové transformace), periodické mozaiky (grupy symetrií, vlysy, rozety, zámkové ornamenty), neperiodické mozaiky (hierarchické, spirální, aperiodické dláždění), exaktní estetika (numerická krása, matematické hodnocení proporcí, kompozice a estetické informace).
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
Bodové hodnocení
- 100 bodů projekty
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti se seznámí s principy matematiky a informatiky ve výtvarném umění, porozumí teoretickým základům algoritmické výtvarné tvorby a softwarové estetiky, získají přehled o aplikovaném počítačovém umění, jeho historii, současných tendencích i výhledech do budoucna, naučí se praktickým dovednostem z oblasti výtvarné informatiky a dokáží prakticky realizovat výtvarnou tvorbu s pomocí počítače.
Cíle předmětu
Cílem předmětu VIN (http://artgorithms.droppages.com) je seznámit se s principy matematiky a informatiky ve výtvarném umění, porozumět teoretickým základům algoritmické výtvarné tvorby a softwarové estetiky, získat přehled o aplikovaném počítačovém umění, jeho historii, současných tendencích i výhledech do budoucna, naučit se praktickým dovednostem z oblasti výtvarné informatiky a prakticky realizovat výtvarnou tvorbu s pomocí počítače.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Výtvarné cítění, základní matematické znalosti, základní znalosti principů počítačové grafiky.
Literatura studijní
- Adams, C. C.: The Knot Book. Freeman, New York, 1994.
- Barnsley, M.: Fractals Everywhere. Academic Press, Inc., 1988.
- Bentley, P. J.: Evolutionary Design by Computers.Morgan Kaufmann, 1999.
- Deussen, O., Lintermann, B.: Digital Design of Nature: Computer Generated Plants and Organics.X.media.publishing, Springer-Verlag, Berlin, 2005.
- Glasner, A. S.: Frieze Groups. In: IEEE Computer Graphics & Applications, pp. 78-83, 1996.
- Grünbaum, B., Shephard, G. C.: Tilings and Patterns. W. H. Freeman, San Francisco, 1987.
- Livingstone, C.: Knot Theory. The Mathematical Association of America, Washington D.C., 1993.
- Lord, E. A., Wilson, C. B.: The Mathematical Description of Shape and Form. John Wiley & Sons, 1984.
- Mandelbrot, B.: The Fractal Geometry of Nature. W. H. Freeman, New York - San Francisco, 1982.
- Moon, F.: Chaotic and Fractal Dynamics. Springer-Verlag, New York, 1990.
- Ngo, D. C. L et al. Aesthetic Measure for Assessing Graphic Screens. In: Journal of Information Science and Engineering, No. 16, 2000.
- Peitgen, H. O., Richter, P. H.: The Beauty of Fractals. Springer-Verlag, Berlin, 1986.
- Pickover, C. A.: Computers, Pattern, Chaos and Beauty. St. Martin's Press, New York, 1991.
- Prusinkiewicz, P., Lindenmayer, A.: The Algorithmic Beauty of Plants. Springer-Verlag, New York, 1990.
- Schattschneider, D.: Visions of Symmetry (Notebooks, Periodic Drawings, and Related Work of M. C. Escher). W. H. Freeman & Co., New York, 1990.
- Sequin, C. H.: Procedural Generation of Geometric Objects. University of California Press, Berkeley, CA, 1999.
- Spalter, A. M.: The Computer in the Visual Arts. Addison Weslley Professional, 1999.
- Stiny, G., Gips, J.: Algorithmic Aesthetics; Computer Models for Criticism and Design in the Arts. University of California Press, 1978.
- Todd, S., Latham, W.: Evolutionary Art and Computers.Academic Press Inc., 1992.
- Turnet, J. C., van der Griend, P. (eds.): History and Science of Knots. World Scientific, London, 1995.
Literatura referenční
- Bruter, C. P.: Mathematics and Art. Springer Verlag, 2002.
- Caplan, C. S. The Bridges Archive. The Bridges Organization, 2013.
- Emmer, M., ed.: Mathematics and Culture II: Visual Perfection. Mathematics and Creativity. Springer Verlag, 2005.
- Emmer, M., ed.: The Visual Mind II. The MIT Press, 2005.
- Friedman, N., Akleman, E.: HYPERSEEING. The International Society of the Arts, Mathematics, and Architecture (ISAMA), 2012.
- Kapraff, J.: Connections: The Geometric Bridge Between Art and Science. World Scientific Publishing Company; 2nd edition, 2002.
- Manovich, L.: Software Takes Command. Bloomsbury Academic, 2013.
- McCormack, J., et al.: Ten Questions Concerning Generative Computer Art. Leonardo: Journal of Arts, Sciences and Technology, 2012.
- Peterson, I.: Fragments of Infinity: A Kaleidoscope of Math and Art. John Wiley & Sons, 2001.
- Radovic, L.: VisMath. Mathematical Institute SASA, Belgrade, 2014.
Osnova seminářů
- Cesty k počítačovému umění: Protínání vědy a umění od historie po současnost.
- Softwarová estetika: Výtvarné formy počítačového umění.
- Výtvarník u počítače: Od osciloskopu k interaktivním médiím.
- Estetické funkce: Od sinu a kosinu k superrovnici.
- Estetické transformace: Repetice, parametrizace a rytmus algoritmů.
- Estetické proporce: Zlatý řez v matematice, umění a designu.
- Spirály a graftály: Modely forem růstu a větvení v přírodě.
- Geometrické fraktály: Iterované transformace a křivky vyplňující prostor.
- Algebraické fraktály: Od komplexní roviny k vyšším dimenzím.
- Chaotické fraktály: Výtvarný chaos a podivné atraktory.
- Symetrie a ornament: Periodické dláždění a zámkové mozaiky.
- Neperiodický a speciální ornament: Semiperiodické, aperiodické a hyperbolické dláždění.
- Matematické uzly: Topologie uzlování od Keltů po současnost.
Osnova počítačových cvičení:
Osnova ostatní - projekty, práce:
- Letterismus a ASCII art
- Digitální improvizace
- Počítačová roláž
- Generovaná grafika
- Kvantování funkcí
- Algoritmický op-art
- Genetické algoritmy
- Chaotické atraktory
- Bezkontextová grafika
- Fraktály nelineárních transformací
- Fraktály kvaternionů
- Fraktální krajina
- Zámkové mozaiky
- Islámský ornament
- Mozaiky kruhové limity
- Uzlování
- Digitální koláž
- Grafický plakát
- Výtvarná stylizace obrazu
- Generativní sochařství
Průběžná kontrola studia
Výuka není kontrolována.
Kontrolovaná výuka
Kontrolovaná výuka zahrnuje přednášky, individuální projekty z výtvarné dílny a závěrečný projekt ve formě vlastní aplikace pro kreativní grafiku. Klasifikovaný zápočet má dva možné opravné termíny.
Zařazení předmětu ve studijních plánech