Project Details
Zavedení předmětu Teorie her do magisterského studijního programu na FIT VUT v Brně
Project Period: 13. 1. 2010 – 31. 12. 2010
Project Type: grant
Code: FR0110/2010/F1
Agency: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Program: Fond rozvoje vysokých škol (FRVŠ)
Cílem projektu je příprava nového studijního předmětu
Teorie her (THE) na Fakultě informačních technologií (FIT) Vysokého
učení technického v Brně (VUT). Předmět je zařazen od akademického roku
2009/10 jako povinný v nově akreditovaných magisterských studijních
oborech Bioinformatika a biocomputing a Matematické metody v
informačních technologiích. V dalších oborech magisterského studia bude
nabízen jako volitelný nebo povinně volitelný (obory Inteligentní
systémy a Počítačové sítě a komunikace).
Teorie her se stala vyhledávaným nástrojem pro
analýzu chování inteligentních jedinců v mnoha situacích soupeření nebo
spolupráce. Tradičně bývá tato matematická teorie aplikována v
oblastech řízení, ekonomických modelech, psychologii, sociologii,
mezinárodních vztazích, evoluční biologii, ale taky v informatice
(například v síťových protokolech). Z pohledu informatiky je teorie her
rozšířením oboru umělé inteligence o modely rozhodování, soupeření a
vyjednávání. Hry budou považovány za modely reálných či imaginárních
situací s prvky inteligence a soupeření. Studenti se v rámci tohoto
předmětu seznámí se základním dělením her podle mechanismu provádění
hry (sekvenční, strategické), rozložení zisků ve hře (s
nulovým/nenulovým součtem), možnosti případné spolupráce (kooperativní,
nekooperativní) a dále dle stavu informace ve hře (s neúplnou/úplnou
informací). Po úvodním pochopení základních principů bude zaveden prvek
opakování do hry (repeated games) a jeho vliv na chování hráčů. V druhé
polovině předmětu budou rozebírány aplikace teorie her, mechanism
design a jeho aplikace v aukcích nebo veřejných volbách, ekonomické
modely trhu a další.