Project Details
Zavedení předmětu Teorie her do magisterského studijního programu na FIT VUT v Brně
Project Period: 13. 1. 2010 – 31. 12. 2010
Project Type: grant
Code: FR0110/2010/F1
Agency: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Program: Fond rozvoje vysokých škol (FRVŠ)
Cílem projektu je příprava nového studijního předmětu Teorie her (THE) na Fakultě
informačních technologií (FIT) Vysokého učení technického v Brně (VUT). Předmět
je zařazen od akademického roku 2009/10 jako povinný v nově akreditovaných
magisterských studijních oborech Bioinformatika a biocomputing a Matematické
metody v informačních technologiích. V dalších oborech magisterského studia bude
nabízen jako volitelný nebo povinně volitelný (obory Inteligentní systémy
a Počítačové sítě a komunikace).
Teorie her se stala vyhledávaným nástrojem
pro analýzu chování inteligentních jedinců v mnoha situacích soupeření nebo
spolupráce. Tradičně bývá tato matematická teorie aplikována v oblastech řízení,
ekonomických modelech, psychologii, sociologii, mezinárodních vztazích, evoluční
biologii, ale taky v informatice (například v síťových protokolech). Z pohledu
informatiky je teorie her rozšířením oboru umělé inteligence o modely
rozhodování, soupeření a vyjednávání. Hry budou považovány za modely reálných či
imaginárních situací s prvky inteligence a soupeření. Studenti se v rámci tohoto
předmětu seznámí se základním dělením her podle mechanismu provádění hry
(sekvenční, strategické), rozložení zisků ve hře (s nulovým/nenulovým součtem),
možnosti případné spolupráce (kooperativní, nekooperativní) a dále dle stavu
informace ve hře (s neúplnou/úplnou informací). Po úvodním pochopení základních
principů bude zaveden prvek opakování do hry (repeated games) a jeho vliv na
chování hráčů. V druhé polovině předmětu budou rozebírány aplikace teorie her,
mechanism design a jeho aplikace v aukcích nebo veřejných volbách, ekonomické
modely trhu a další.