Jelikož jsem již přečetl a vedl několik bakalářských a diplomových prací, tak jsem si udělal představu o nejčastějších chybách, které studenti zbytečně dělají a tak se připravují o lepší hodnocení. Téměř s jistotou lze říci, že při dodržení následujícíh rad a připomínek nebudete mít problémy s obhajobou vaší bakalářské potažmo diplomové práce.
Oficiální informace, šablony a požadavky na text i obhajobu bakalářských i diplomových prací najdete na adrese http://www.fit.vutbr.cz/info/statnice/.
Obecné rady
konzultujte i elektronicky alespoň jednou za 14 dní; vyhnete se tak případnému nepříjemnému překvapení na konci semestru, kdy již reakční doba vašeho vedoucí nemusí být dostatečná pro včasnou finální revizi a nezbude čas na jejich kvalitní opravu
vedoucí nemusí mít vždy pravdu; pokud jste přesvědčení nebo máte dokonce důkaz, že se mýlí, tak mu to dejte slušně vědět a pokud možno dejte k dispozici i správnou odpověď/literaturu, kde se tato odpověď nachází; vedoucí vás má vést především pedagogicky a ne vždy ví vše o daném konkrétním tématu, které máte právě podrobně prostudovat Vy
uvědomte si pro koho zprávu píšete:
pro sebe, abyste se něco naučili
pro oponenta, abyste ji obhájili
pro vedoucího, abyste ukázali schopnost samostatné práce, studia literatury a komunikace se zákazníkem, kterého zde vedoucí simuluje
pro zájemce z řad informatiků (minimálně s vaším vzděláním)
takže není vhodné přistupovat k tématu příliš populárně, protože byste mohli urazit inteligenci předpokládaných čtenářů. Něco jiného je, aby byl text jasný, měl logický tok a byl přesný a bez chyb.
Rady ke psaní
snažte se vyhnout používání anglikanismů; hodně pojmů má v české literatuře zavedené překlady a v případě, že nemá, tak zkuste vhodný překlad vymyslet a do závorky uvěďte kurzívou anglický originál, dále pak již používejte váš definovaný pojem
výsledný dokument projděte vždy kontrolou pravopisu (např. Word 2003 s dodatečnou kontrolou pravopisu pro češtinu umí i upozornit na některé čárky v souvětí či tvarosloví)
před výsledným tiskem je též ideální nechat přečíst zprávu další osobu (třeba se domluvit s kolegou, že si finální verze navzájem zrevidujete), protože člověk po sobě často chybí nevidí, ale u druhých jich nachází spousty
Zadání
V oficiální šabloně BP či DP je třeba vyplnit také správně ústav, na kterém na práci pracujete. Uváděný ústav se neřídí Vaším studijním programem či oborem, ale příslušností Vašeho pedagogického vedoucího. Ústav vedoucího najdete na jeho oficiálních stránkách (
například moje) v kolonce
Pracoviště.
Struktura práce a kapitol
snažte se dodržovat většinu typografických zásad, ideální je absolvování předmětu
Typografie a publikování (ITY) nebo alespoň projítí jeho přednášek (mimo jiné se také naučíte sázet v LaTeXu, což není nikdy na škodu)
Zkratky: Pokud chcete použít nějakou zkratku, která není naprosto všeobecně známá (to, že byla zavedena ve výuce na FIT neznamená všeobecnou známost), tak ji určitě zadefinujte (lze tak v opodstatněných situacích zadefinovat i vlastní zkratky). Ve zbytku textu pak tuto zkratku používejte. Zavedení zkratky bez jejího dalšího používání je stejně špatné jako reference na literaturu, která není nikde v textu citována. Při více jak 8 zkratkách má smysl mít sekci “Seznam použitých zkratek a symbolů”.
Stylistika
nepoužívejte tzv. Ich-formu (Já jsem naprogramoval.), ale raději pasivum (Je naprogramováno.) nebo alespoň množné číslo (Rozhodli jsme se. - tj. já a čtenář nebo já a vedoucí). Jelikož jste napsán jako autor celého textu a pokud některá jeho část či činnost nebyla vaše vlastní, tak to muselo být explicitně zmíněno, tak čtenář automaticky předpokládá, že aktérem jste byl Vy. Použití mluvnické osoby v BP/DP se podrobněji věnuje
doc. Herout na svém blogu.
Výklad musí být přesný a jasný (jednoznačný). Používá odbornou terminilogii. Musí být přiměřený znalostem předpokládaných čtenářů (nepodceňovat ani nepřeceňovat). V případě kvalifikační práce, jako je bakalářská či diplomová práce, bude určitě číst Vaši práci vedoucí a oponent. Není třeba předpokládat, že by práci četl někdo s nižším vzděláním než jaké máte Vy.
V případě používání anglických termínů se pokuste najít jejich český ekvivalent a anglický termín uveďte do závorky (kvůli vazbě na většinou anglickou literaturu). Pokud máte v textu anglické identifikátory, tak je neskloňujte (stejně jako vlastní anglická jména nástrojů, např. “bez nástroje diff” místo nepěkného “bez diffu”).
Když formulujete věty textu, tak se zamýšlejte nad použitím konstrukcí, které větu pouze protahují (a někdy i znepřehledňují) a nenesou žádnou informaci (nic neupřesňují nebo nedokreslují), ani nezlepšují čitelnost věty/souvětí.
Pokud píšete text v angličtině, zvažte nástroje, které vám pomohou s lepším strukturováním vět (např.
Writefull (omezená verze zdarma, resp. Premium na jeden měsíc zdarma), Grammarly (asi placené))
Reference, Citace, Literatura, Zdroje
Technický text typicky obsahuje za kapitolou Závěr nečíslovanou kapitolu Literatura nebo Reference, kde jsou uvedeny všechny použité zdroje.
Každý zdroj/reference musí být citována někde v textu (tj. použita). Není správné uvádět reference/zdroje/prameny, které nejsou v textu nijak odkazovány, i kdyby byly tisíckrát relevantní či zajímavé.
Při výběru pramenů preferujte monografie (recenzované knihy), články v odborných časopisech a příspěvky na odborných konferencích. Reference ve stylu “aby tam něco bylo”, kterou je možno najít jako první odkaz Googlu na vyhledání daného tématu, jsou nevhodné (typicky většina citací z Wikipedie).
Převzatý obrázek/tabulka musí být též citován. Jinými slovy, vše, co není originální výtvor autora musí být citováno, abyste nemohli být obviněni z plagiátorství. Převzatý obrázek je možné citovat dvojím způsobem: (1) Pokud je z daného zdroje/pramene převzat pouze jeden obrázek, tak poznámkou pod čarou (s
URL zdroje nebo jeho referencí) s odkazem v popisku obrázku na správné číslo poznámky pod čarou (angl.
footnote), nebo (2) uvedením zdroje přímo v seznamu pramenů/referencí a uvedení citace v popisku obrázku (zde ale nestačí uvést např. pouze
URL zdroje, ale je třeba uvést plnou citaci dle normy).
Nejčastější typografické chyby
za “viz” se nepíše tečka, protože se nejedná o zkratku, ale o tvar slovesa viděti
zavedené styly se snažte dodržovat v celém dokumentu a neměňte je dle libosti (například pokaždé jiný způsob ukončování položek seznamu apod.)
píšete-li ve Wordu, tak odstavce zarovnávejte do bloku a ne pouze doleva; všeobecně je silně doporučeno (možná dokonce nařízeno) používat šablony ze stránky
http://www.fit.vutbr.cz/info/statnice/
závorky se píší tak, aby před levou závorkou byla většinou mezera, ale před pravou ne. Analogicky za levou závorkou se nedělá mezera, ale za pravou závorkou ano (pokud nenásleduje znak interpunkce)
matematické symboly, proměnné se často sází kurzívou (ale pozor, závorky, číslice a řecká písmena se kurzívou nesází, ani pokud jsou v matematickém režimu; LaTeX toto zařizuje automaticky, ve Wordu musíte řez písma nastavovat manuálně)
v češtině se na konci řádku nenechávají osamocené jednopísmenné předložky jako k, v, z, s, u, o a spojky a, i. Více viz
pravidla.
malé číslice (cca do desítky) se většinou ve formálním textu vypisují slovně, pokud nemají charakter identifikátoru (např. při odkazování na položky číslovaného seznamu)
programové identifikátory se často píší nějak zvýrazněně (kurzívou nebo monospace fontem, např. Courier nebo v LaTeX makrem \texttt{})
-
Nejčastější pravopisné a stylistické chyby
chybějící čárky před vztažnými zájmeny jako “který”, “jenž”, atd.
nespisovné tvary slov (např. “ho” místo “jej”, “můžou” místo “mohou” nebo “smějí”)
vlastní podstatná jména začínají velkým písmenem (“Android”, atd.)
Co je potřeba pro úspěšné absolvování zimního semestru a tedy i semestrálního projektu?
Bakalář (ISP)
Rád bych od vás měl dokument s vašimi poznámkami, na základě kterých pak budete text práce psát (předpokládám, že toho bude minimálně asi 10-15 stránek vč. různých diagramů/modelů případně doplněno o již trochu funkční prototyp aplikace, pokud to vyžaduje plnění plánu atd.). Většinou také vyžaduji neformální osobní obhajobu (případně dohromady s ostatními studenty BP, případně i od kolegů).
Každých 14 dní zaslat emailem krátkou zprávu, co bylo provedeno a na čem plánujete pracovat následující 2 týdny. Několikrát za semestr přijít konzultovat osobně průběh vaší práce na projektu (cca 1x za měsíc nebo kdykoli, kdy narazíte na problém, který byste rád prodiskutoval, nebo když dokončíte návrh či část implementace, kterou byste rád demonstroval/diskutoval).
Diplomant (SEP)
Před komisí stručně (5 minut) obhájit váš postup během semestru a představit aktuální stav projektu a pokud možno i splnění požadavků na zimní semestr. Po obhajobě většinou následuje krátká diskuze a ústní hodnocení školitelem, takže pokud budu mít povědomí o progresu ve vaší práci a budu s ním spokojen, tak se nemusíte obávat. Před obhajobou (cca několik dní) se odevzdává textová část zprávy (požadavky viz oficiální stránky SEP).
Tipy na osobní obhajobu/prezentaci
na úvod stručně řekněte, co je zadáním projektu
maximálně 5-6 slajdů na cca 5 minut (prezentaci si několikrát vyzkoušejte, abyste dodrželi vyhrazený čas a přitom řekli vše podstatné), dostatečně velké písmo (20++), místo odstavců textu pouze stručné odrážky
diagram nebo obrázek vydá za 100 slov
uvést literaturu, ze které jste během studijní fáze čerpali
máte-li již prototyp uživatelského rozhraní vaší aplikace, můžete jeden slajd zasvětit prezentaci rozhraní aplikace (možnost živé demonstrace si domluvte předem)
Odkazy
Na webu i na stránkách FIT se najdou další zajímavé postřehy k vedení a vypracovávání BP/DP:
Velmi dlouhý seznam typografických doporučení najdete na
Wikipedii
-
-
Leaný blog - blog Igora Szöke (mnoho příspěvků o vedení BP/DP nejen na FIT), ne vždy souhlasím zcela, ale rozhodně Vás žádná myšlenka nesvede ze správné cesty.
-