Webové stránky projektu Fondu rozvoje vysokých škol MŠMT kategorie G1 číslo FR1909/2006 Didaktické demonstrace modelů pro popis formálních jazyků (zkráceně DIDEFOM) jsou průběžně aktualizovány a doplňovány o nové verze výsledků projektu během jeho trvání i po jeho ukončení.
Zkrácené pojmenování projektu je DIDEFOM (od DIdaktické DEmonstrace FOrmálních Modelů), formální označení je MŠMT FRVŠ FR1909/2006/G1.
V současné době se na Fakultě informačních technologií v bakalářském i magisterském studijním programu (pro rok 2006) přednáší několik předmětů zaměřených na formální jazyky a teorii překladačů (Formální jazyky a překladače, Výstavba překladačů). I přes veškerou píli a kvalitní pedagogický přístup přednášejících jsou tyto předměty pro studenty velmi náročné, především na pochopení vazeb mezi teoretickými definicemi a konkrétními příklady, či dokonce programovými implementacemi. Pro tento účel se náš řešitelský tým snaží vypracovat sadu kvalitních a didakticky účelných nástrojů pro usnadnění studia těžkých pasáží učiva jeho názornou demonstrací s možností interakce uživatele a kvalitní prezentace s využitím multimedií (grafika, hypertext).
Seznam didaktických nástrojů pro výuku formálních jazyků a překladačů:
V následující sekci máte k dispozici odkazy na stažení nástrojů, které jsou hlavní součástí výsledků projektu:
Konstrukce LL tabulky: Nástroje psané multiplatformně v jazyce Java:
Konečné automaty: Nástroj psaný v jazyce C++:
Dokumenty k projektu
Hlavní řešitel
2. spoluřešitel
1. spoluřešitel
Při implementaci jsme využili mnoho technologií, návrhových vzorů, programovací jazyky a jejich knihovny.
Využité technologie a postupy:
Prezentace výsledků se týkala jak výsledků čistě praktických (nástrojů pro výuku), tak výsledků teoretických z oblasti formálních modelů. Především přímočarých modifikací jinak běžně vyučovaných modelů jako jsou bezkontextové gramatiky a zásobníkové automaty.
Projekt má za sebou první řešitelskou fázi a skončilo jeho financování z projektu FRVŠ. Projekt však nezaniká, protože bude dále rozšiřován formou bakalářských a diplomových projektů (viz sekce Budoucnost v dokumentu závěrečné zprávy).
Nakonec bych rád poděkoval oběma spoluřešitelům za spolupráci nejen během roku 2006 a těším se na pokračování v tomto projektu i na další nové projekty.